Actualitat L'Aplec del Remei

L'Aplec del Remei

Sarsuela de Josep Anselm Clavé

                              alt

               

EL PRIMER MUSICAL EN CATALÀ

L'aplec del remei és una sarsuela, la primera que es conserva en llengua catalana, que va ser concebuda per Josep Anselm Clavé i que va ser estrenada el 30 de desembre de l'any 1858 al Gran Teatre del Liceu de Barcelona.


Clavé va aprofitar per reivindicar l'associacionisme amb aquesta obra. El títol de la sarsuela és una senyal de fins a quin punt s'havia de ser molt subtil com s'expressaven determinades idees a la seva època, sobre tot ell i més en aquell precís moment, ja que acabava de tornar de l'exili. No oblidem que va passar per la presó més d'un cop a la seva vida (entenem que amb el títol va voler dir: l'aplec (associar-se) és el remei).


© May Zircus-TNC                    © May Zircus-TNC



L'ARGUMENT:


Doña Socorro acompanyada de la seva filla i el seu segon marit (Don Saldoni, un vell ric sempre que pot enganya a la seva dona amb altres). Don Paco, cosí de Doña Paz, es presenta a Caldes per a ajudar la seva tia a recuperar la pau al costat del marit i ja que està per casar-se ell amb la seva cosina.

Durant l'estada a Caldes, Don Saldoni intenta seduir una noia de classe baixa que estava a punt de casar-se amb Nan. Aquesta noia, que es diu Tuietes, però, acabarà ajudant Doña Socorro a recuperar l'amor de Don Saldoni de la següent forma: li seguirà el joc quan aquest intenti seduirla, i després li farà veure en el moment que convingui que un noi (Don Paco) sedueix Doña Socorro just en el precís instant en què es pensava estar a punt de seduïr Tuietes.

                    

RECUPERACIÓ D'UN TRESOR DE L'ESPECTACLE CATALÀ 

Des de l'any 1864 (per no dir des de la estrena al 1858) va quedar totalment en l'oblit i a més va ser considera i encara ho és com una obra de 'tercera divisió'. Així i tot, l'any 2016 es va tornar a interpretar al Teatre Nacional de Catalunya. La iniciativa va sorgir del director del mateix teatre Xavier Albertí, el qual va incentivar el procés de recuperació del guió i les partitures.


Prenent aquest guió inicial com a base, es va articular una divertida representació de l'Aplec del Remei la qual va tenir com a objectiu no només resaltar la part satírica de l'obra si no que també enaltir la figura del propi Clavé.


Xavier Albertí com a Wanda Pitrowska. © May Zircus-TNC

                                                   Xavier Albertí com a Wanda Pitrowska. © May Zircus-TNC

La interpretació va ser efectuada pel propi Albertí (actuant de transvestit com és habitual amb la seva segona identitat de Wanda Pitrowska), una orquestra simfònica formada per estudiants de l'Escola Superior de Música de Catalunya ESMUC i el Cor dit de les glòries catalanes.


El repartiment va ser el següent:

  • Tuietes (soprano)-Maria Hinojosa Montenegro 
  • Doña Paz (mezzosoprano)-Marta Fiol
  • Giménez (tenor)-Antoni Comas
  • Nan (baríton)- Josep-Ramon Olivé
  • Blai (baríton)-Miquel Cobos
  • Actors: Oriol Genís; Roberto G. Alonso
                            alt    




Josep-Ramon Olivé i María Hinojosa. © May Zircus-TNC

Josep-Ramon Olivé i María Hinojosa. © May Zircus-TNC

alt

© May Zircus-TNC©  May Zircus-TNC

  FONT: TNC - WIKIPEDIA - REVISTA MUSICAL CATALANA