Actualitat L'Aplec del Remei

L'Aplec del Remei

Sarsuela de Josep Anselm Clavé

                 alt

                            

        

L'Aplec del Remei torna al poble

L'aplec del remei és una sarsuela bilingüe en tres actes, la primera que es conserva en llengua catalana, que va ser concebuda per Josep Anselm Clavé i que va ser estrenada el 30 de desembre de l'any 1858 al Gran Teatre del Liceu de Barcelona.


La FCC ha trobat al seu arxiu de partitures manuscrites la genuïna sarsuela del mestre Josep Anselm Clavé. Un autèntic tresor del teatre musical en català.

Amb la aquesta nova edició de L'Aplec del Remei tots els claverians i claverianes estem d'enhorabona i ara gaudirem d'un espectacle pintoresc, divertit i, sobre tot, d'un Clavé del tot revolucionari.


alt                                      Fragment del facsímil manuscrit de L'Aplec del Remei trobat a l'arxiu de la Federació.



El 7 de juliol de 2017 es va presentar a Ripollet la recuperació i tractament informàtic dels manuscrits originals de L'Aplec del Remei trobats a l'arxiu de la Federació. Un equip format per musicòlegs, investigadors i músics intèrprets han estat els encarregats de fer l'estudi i nova edició.





EL PRIMER MUSICAL EN CATALÀ


Clavé va aprofitar per reivindicar l'associacionisme amb aquesta obra. El títol de la sarsuela és una senyal de fins a quin punt s'havia de ser molt subtil com s'expressaven determinades idees a la seva època, sobre tot ell i més en aquell precís moment, ja que acabava de tornar de l'exili. No oblidem que va passar per la presó més d'un cop a la seva vida (entenem que amb el títol va voler dir: l'aplec (associar-se) és el remei).





L'ARGUMENT DE LA SARSUELA


Doña Socorro acompanyada de la seva filla i el seu segon marit (Don Saldoni, un vell ric sempre que pot enganya a la seva dona amb altres). Don Paco, cosí de Doña Paz, es presenta a Caldes per a ajudar la seva tia a recuperar la pau al costat del marit i ja que està per casar-se ell amb la seva cosina.


Durant l'estada a Caldes, Don Saldoni intenta seduïr una noia de classe baixa que estava a punt de casar-se amb Nan. Aquesta noia, que es diu Tuietes, però, acabarà ajudant Doña Socorro a recuperar l'amor de Don Saldoni de la següent forma: li seguirà el joc quan aquest intenti seduirla, i després li farà veure en el moment que convingui que un noi (Don Paco) sedueix Doña Socorro just en el precís instant en què es pensava estar a punt de seduïr Tuietes.





REPRESENTACIONS I MUNTATGES ARTÍSTICS 


FESTA MAJOR DE RIPOLLET (2017)


Representació de la Sarsuela genuïna del mestre amb el material proporcionat dels arxius de la Federació. En format concert i amb una divertida explicació del director de la orquestra tant de l'argument de l'obra com la significació política, social i històrica de l'imaginari de Clavé. Un dels actes centrals de la Festa Major en que ha confiat la regidoria de cultura de l'Ajuntament de Ripollet. El 26 d'agost de 2017 a les 23,00h. a la Plaça Molí de Ripollet.


En aquest muntatge participen:


La Orquestra Simfònica de l'Escola de Música de Gràcia-BCN, el Cor Veus del Vallès de la SC El Vallès en el seu 140 aniversari, i 4 cantant solistes.

alt
El cartell de l'espectacle:


alt


Teatre Nacional de Catalunya (2016)


Des de l'estrena el 30 de desembre de 1858, va quedar totalment en l'oblit i a més va ser considerada com una obra de 'tercera divisió'. L'any 2016 es va tornar a interpretar al Teatre Nacional de Catalunya. La iniciativa va sorgir del director del mateix teatre Xavier Albertí, el qual va incentivar el procés de recuperació del guió i les partitures trobades a l'arxiu de la Societat del Gran Teatre del Liceu. 


Prenent aquest guió inicial com a base, es va articular una divertida representació de l'Aplec del Remei. Va tenir com a objectiu no només resaltar la part satírica de l'obra si no que també enaltir la figura del propi Clavé afegint altres temes corals i instrumentals del mateix compositor com ara La Maquinista, un fragment de La Marsellesa i el Xiquets de Valls entre d'altres.


© May Zircus-TNC              Imatge de la representació de la Sarsuela amb altres temes per homenatjar la figura de Clavé.     © May Zircus-TNC



Xavier Albertí com a Wanda Pitrowska. © May Zircus-TNC
                                                              Xavier Albertí com a Wanda Pitrowska. © May Zircus-TNC


La interpretació va ser efectuada pel propi Albertí (actuant de transvestit com és habitual amb la seva segona identitat de Wanda Pitrowska), una orquestra simfònica formada per estudiants de l'Escola Superior de Música de Catalunya ESMUC, el Cor dit de les glòries catalanes. Tuietes (soprano)-Maria Hinojosa, Doña Paz (mezzosoprano)-Marta Fiol, Giménez (tenor)-Antoni Coma, Nan (baríton)- Josep-Ramon Olivé i Blai (baríton)-Miquel Cobos.