L’Aplec del Remei

Sarsuela de Josep Anselm Clavé

L’Aplec del Remei torna al poble

L’Aplec del Remei és una sarsuela bilingüe en tres actes, la primera que es conserva en llengua catalana, que va ser composada amb el llibret i música de Josep Anselm Clavé. Va ser estrenada el 30 de desembre de l’any 1858 al Gran Teatre del Liceu de Barcelona.

La FCC l’any 2017 va trobar al seu arxiu les partitures manuscrites la genuïna sarsuela del mestre. Un autèntic tresor del teatre musical en català. En concret es va trobar el llibre del director i una de les primeres edicions del llibret de l’espectacle.

Amb aquesta nova edició de L’Aplec del Remei la Federació vol fer gaudir d’un espectacle pintoresc, divertit i, sobre tot, d’un Clavé diferent a les peces que estem acostumats a sentir: per això diuem que és del tot revolucionari.

Fragment del manuscrit de L’Aplec del Remei trobat a l’arxiu de la Federació.

El 7 de juliol de 2017 es va presentar a Ripollet la recuperació i tractament informàtic dels manuscrits originals de L’Aplec del Remei trobats a l’arxiu de la Federació. Un equip format per musicòlegs, investigadors i músics-intèrprets han estat els encarregats de fer l’estudi i la nova edició.

El primer espectacle de teatre musical en llengua catalana

Clavé va aprofitar el moment d’èxit, com a empresari de les arts de l’espectacle a Barcelona, per a reivindicar l’associacionisme amb aquesta obra. El títol de la sarsuela és un senyal de fins a quin punt s’havia de ser molt subtil com s’expressaven determinades idees en l’època.  Sobre tot ell, Anselm Clavé, i més en aquell precís moment, ja que acabava de tornar de l’exili a Mallorca. No oblidem que va passar per la presó més d’un cop a la seva vida. Així que entenem que amb el títol de la sarsuela va voler dir: l’aplec (associar-se) és el remei).

L’argument de la sarsuela

Doña Socorro acompanyada de la seva filla i el seu segon marit (Don Saldoni, un vell ric sempre que pot enganya a la seva dona amb altres) i Don Paco, cosí de Doña Paz, es presenten a Caldes de Montbuiper a ajudar la seva tieta a recuperar la pau al costat del marit i ja que està per casar-se ell amb la seva cosina.

Durant l’estada a Caldes, Don Saldoni intenta seduïr una noia de classe baixa que estava a punt de casar-se amb en Nan. Aquesta noia, que es diu Tuietes, però, acabarà ajudant Doña Socorro a recuperar l’amor de Don Saldoni de la següent forma: li seguirà el joc quan aquest intenti seduirla, i després li farà veure en el moment que convingui que un noi (Don Paco) sedueix Doña Socorro just en el precís instant en què es pensava estar a punt de seduïr Tuietes.

Representacions de la Sarsuela L’Aplec del Remei 2016 – 2017 – 2018

Teatre Nacional De Catalunya (2016)

Des de l’estrena el 30 de desembre de 1858, la sarsuela va quedar totalment en l’oblit i a més va ser considerada com a una obra de ‘tercera divisió’. L’any 2016 es va tornar a interpretar al Teatre Nacional de Catalunya. La iniciativa va sorgir del director del mateix teatre Xavier Albertí, el qual va incentivar el procés de recuperació del guió i les partitures trobades a l’arxiu de la Societat del Gran Teatre del Liceu.

Prenent aquest guió inicial com a base, es va articular una divertida representació de l’Aplec del Remei. Va tenir com a objectiu no només resaltar la part satírica de l’obra si no que també enaltir la figura del propi Clavé afegint altres temes corals i instrumentals del mateix compositor com ara La Maquinista, un fragment de La Marsellesa i el Xiquets de Valls entre d’altres.

La interpretació va ser efectuada pel propi Albertí (actuant de transvestit com és habitual amb la seva segona identitat de Wanda Pitrowska), una orquestra simfònica formada per estudiants de l’Escola Superior de Música de Catalunya ESMUC, el Cor dit de les glòries catalanes. Tuietes (soprano)-Maria Hinojosa, Doña Paz (mezzosoprano)-Marta Fiol, Giménez (tenor)-Antoni Coma, Nan (baríton)- Josep-Ramon Olivé i Blai (baríton)-Miquel Cobos.

Plaça del Molí Ripollet (2017)

Representació de la sarsuela genuïna del mestre amb el material proporcionat dels arxius de la Federació. En format concert i amb una divertida explicació del director de l’orquestra tant de l’argument de l’obra com la significació política, social i històrica de l’imaginari d’Anselm Clavé. Va ser un dels actes centrals de la Festa Major de Ripollet.

En aquest especial muntatge a l’exterior van participar:

L‘Orquestra Simfònica de l’Escola de Música de Gràcia-BCN, el Cor Veus del Vallès de la SC El Vallès en el seu 140 aniversari, i 4 cantant solistes: Marta Carrillo Ribas, Jaume Casalí, Carme Miró i Lluís Giménez.

Capvuitada Caldes De Montbui. L’Aplec del Remei de Caldes De Montbui (2017)

L’agenda d’actes de la Capvuitada i L’aplec del Remei a Caldes de Montbui 2017 va acollir l’espectacle liderat per la Federació de Cors de Clavé. Amb l’orquestra Simfònica de l’Escola de Música de Gràcia. I amb una conferència de l’estudiós Roger Canadell a propòsit de la figura de Josep Anselm Clavé durant la seva estada a Caldes de Montbui.

La Sarsuela es va interpretar a la Sala Gran del Casino de Caldes de Montbui, el diumenge 15 d’octubre.

L’Aplec del Remei al Casino de Caldes de Montbui. Foto: Ajuntament de Caldes de Montbui

Teatre El Centre de Sant Quirze de Besora (2018)

Recuperació de la Sarsuela el 21 d’abril a Sant Quirze de Besora al Teatre El Centre.

Foto: Camerata de l’Escola de Música de Gràcia.

Teatre Zorrilla de Badalona (2018)

Festival Collsacabra Viu (L’Esquirol – Cantonigròs – Rupit) (2018)